N’entamons pas la révolution 3.0 avec une détérioration en matière de protection des données et de surveillance sur le lieu de travail!

Le gouvernement a déposé un projet de loi inacceptable qui, s’il devait être voté par la Chambre des députés, détériorera drastiquement la protection de la sphère privée et des droits individuels des salariés.

Pour rappel, le droit du travail luxembourgeois autorise une surveillance sur le lieu de travail, uniquement dans des cas clairement définis. L’article L.261-1 du droit du travail règle la récolte et le traitement de données sur le lieu de travail. La loi les limite aux fins suivantes: les besoins de santé et de sécurité des salariés, la protection des biens de l’entreprise, la surveillance des processus de production portant uniquement sur les machines, la surveillance dans une durée limitée des performances du salarié sous condition que celle-ci soit indispensable pour l’établissement exacte du salaire, ainsi que le relevé de données dans le cadre d’une organisation du travail selon l’horaire mobile. Par ailleurs, la collecte et le traitement de données sont soumis dans les entreprises de plus de 150 salariés à la cogestion.

La loi actuelle (toujours en vigueur) sur la protection des données oblige tout employeur qui souhaite introduire une surveillance de données, à demander une autorisation à cet effet auprès de la Commission nationale pour la protection des données (CNPD). L’employeur ne peut mettre en pratique la surveillance visée qu’après en  avoir reçu l’autorisation.

Aussi bien les dispositions du droit du travail que ceux relevant de la loi générale relative à la protection des données sont d’une importance primordiale pour la protection de la sphère privée et des droits individuels des salariés. Le gouvernement veut abolir cet important principe au profit du principe subalterne de la  simplification administrative.

Le principe de précaution, en l’occurrence, l’autorisation préalable de la Commission nationale pour la protection des données, devrait être abolie et remplacée par une procédure consistant en une simple notification. Cette détérioration gravissime de la protection légale en matière de données et de surveillance va ouvrir grandes les portes aux abus et miner l’application dans la pratique des mesures de protection relevant du droit du travail. L’équilibre entre les intérêts légitimes d’une entreprise et le droit des salariés à la protection de leur sphère privée sur leur lieu de travail va être fortement altérée aux dépens des salariés.

L’autorisation préalable par la Commission nationale pour la protection des données (CNPD) permet tout particulièrement d’estimer les conditions concrètes de surveillance, par exemple d’une vidéosurveillance: la surveillance est-elle permanente (ce qui est interdit) ou seulement ponctuelle? Dans quelle mesure la sphère privée du salarié est-elle affectée? Pendant combien de temps les données récoltées sont-elles stockées?

L’abandon du principe de précaution signifierait concrètement que ces questions ne seraient pas réglées au préalable et que l’employeur, surtout dans les entreprises dans lesquelles une décision commune du comité mixte n’est pas nécessaire, pourrait passer outre les différentes restrictions existantes, tout particulièrement en matière de surveillance à plein temps des salariés, en matière d’enregistrements sonores et de non-effacement des données récoltées. La seule possibilité qui resterait au salarié, même dans le cas d’une atteinte directe à ses droits et libertés fondamentales, consisterait à citer en justice son employeur pour non-respect de ces restrictions. Quel salarié serait disposé à le faire?

La situation est claire. S’il est adopté, le projet de loi du gouvernement va avoir des conséquences très graves  sur la protection de la sphère privée des salariés. Le projet de loi est en totale contradiction avec l’intention initiale de la loi relative à la protection des données, à savoir, justement, de garantir la protection des droits et libertés des individus et de tracer des limites claires à une surveillance non-justifiée.

Alors que la surveillance s’accroit dans tous les domaines de la vie et que par là, la sphère privée se restreint de plus en plus, ce serait assurément une erreur de mettre l’accent sur la «simplification administrative» dans le domaine de la protection des données. Au contraire, il est nécessaire de renforcer les moyens de contrôle et de sanction de la Commission nationale pour la protection des données.

Dans le cadre de «l’étude Rifkin», le gouvernement a présenté la digitalisation de l’économie et de la société comme une «révolution» pour le bien et dans l‘intérêt des femmes et des hommes. Une dégradation de la protection des données va cependant dans le sens inverse.

Pour cette raison, l’OGBL demande avec insistance au gouvernement de retirer son projet de loi relatif à la protection des données. L’autorisation préalable dans tous les domaines, notamment celle en relation avec la surveillance sur le lieu de travail, doit être conservée.

Communiqué par l‘OGBL
le 24 novembre 2016

L’OGBL insiste sur la nécessité d’introduire un mécanisme d’adaptation du barème d’imposition à l’évolution des prix

illustration_reforme_fiscaleComme il l’a déjà exprimé, l’OGBL porte une appréciation globalement positive sur le projet de réforme fiscale présenté par le gouvernement. Bien que la réforme proposée reste décevante en matière d’imposition des revenus du capital et ainsi ne vienne pas inverser la tendance qui permettrait de rétablir davantage d’équité fiscale entre entreprises et personnes physiques, cette réforme comporte néanmoins de réels allègements de la charge fiscale pesant sur les salariés et les pensionnés et contribue, de ce fait, à renforcer leur pouvoir d’achat. Inutile de rappeler que celui-ci a été fortement mis à mal par les mesures d’austérité successives au cours de ces dernières années.

Cet effet positif sur le pouvoir d’achat des salariés et des pensionnés risque cependant de s’essouffler assez rapidement, si le gouvernement ne prévoit pas l’introduction d’un mécanisme d’adaptation du barème d’imposition à l’inflation. Sans un tel mécanisme, une augmentation insidieuse de l’imposition s’opérera automatiquement, réduisant progressivement à néant la diminution de la charge fiscale visée précisément par le projet de réforme du gouvernement.

Rappelons dans ce contexte qu’aucune adaptation du barème d’imposition n’a eu lieu depuis 2009. Cette non-adaptation, qui peut être considérée comme une «progression froide» («kalte Progression»), s’est traduite par une augmentation considérable de la charge fiscale. Selon les calculs de la Banque centrale du Luxembourg (BCL), qui table sur une inflation cumulée de 9% entre 2009 et 2016, les recettes fiscales supplémentaires engendrées par cette désindexation du barème fiscale s’élèverait à environ 300 millions d’euros. Suivant la Chambre des salariés, qui estime que la croissance réelle de l’inflation sur cette même période s’élève à 13%, la charge fiscale supplémentaire engendrée par cette désindexation est évidemment encore plus élevée.

L’OGBL demande que le gouvernement soumette deux amendements au projet de réforme fiscale. D’abord, le barème d’imposition doit déjà prendre en compte la prochaine tranche indiciaire et être adapté en conséquence. Ensuite, un mécanisme visant une adaptation régulière du barème d’imposition à l’inflation doit être réintroduit.

Communiqué par l‘OGBL
le 7 novembre 2016

L’OGBL a célébré le 100e anniversaire des syndicats libres au Luxembourg sur le campus de Belval

Point d’orgue des festivités et activités qui ont eu cours tout au long de l’année 2016 dans le cadre du 100e anniversaire des syndicats libres au Luxembourg (1916-2016), l’OGBL a organisé le 19 octobre 2016 une séance académique à l’auditoire de la Maison du Savoir de l’Université du Luxembourg situé sur le site de Belval.


Les enregistrements vidéo de la séance académique seront prochainement mis en ligne, quelques vidéos sont déjà disponibles sur le compte facebook de l’OGBL :



 

Deux contributions majeures à l’histoire du mouvement syndical libre au Luxembourg – Le film «Streik!» et l’ouvrage «100 Joer fräi Gewerkschaften»

Dans le cadre du 100e anniversaire des syndicats libres au Luxembourg (1916-2016), célébré tout au long de l’année 2016, l’OGBL a souhaité contribué à cette formidable histoire écrite par le mouvement syndical luxembourgeois ces 100 dernières années, en demandant d’une part au cinéaste Andy Bausch de réaliser un documentaire retraçant cette épopée, d’autre part, en chargeant une équipe d’historiens de se pencher sur cette histoire en vue de la publication d’un ouvrage inédit sur le sujet.

A l’occasion de la sortie du DVD et de l’ouvrage, l’OGBL a organisé le 26 octobre 2016, une conférence de presse, en présence des auteurs, afin de présenter à la presse ces deux contributions majeures à l’histoire du mouvement syndical luxembourgeois.

conference_presse_26_10_2016_2

Introduction générale d’André Roeltgen, président de l’OGBL

Le réalisateur Andy Bausch et le producteur Paul Thiltges à propos du film documentaire «Streik!»

Les historiens Denis Scuto et Frédéric Krier
à propos de l’ouvrage «100 Joer fräi Gewerkschaften»


STREIK_DVD_inlay_v2_159.inddLe film «Streik!», réalisé par Andy Bausch et produit par Paul Thiltges, est sorti en salle en mai 2016.

Il est désormais disponible en DVD depuis la fin octobre 2016.

Dans le cadre du centenaire des syndicats libres au Luxembourg (1916-2016), l’OGBL avait demandé au cinéaste Andy Bausch de réaliser un documentaire retraçant la formidable histoire écrite au Luxembourg par le mouvement syndical libre au cours de ces 100 dernières années.
Le film «Streik!» (qui signifie littéralement: Grève!) produit par Paul Thiltges Distributions et sorti en salle en mai 2016, est désormais disponible en DVD.

Le documentaire «Streik!» montre, à travers des images animées, photos, chants ouvriers, documents historiques et interviews, d’une manière humainement touchante, vivante et passionnante, les conflits sociaux et le développement du mouvement syndical libre au Luxembourg, de ses origines à aujourd’hui. Les acquis sociaux, aujourd’hui si évidents à nos yeux, ne nous ont pas été offerts par ceux qui nous gouvernent. Ils sont le résultat d’une véritable lutte. Relatant les conflits sociaux et le développement du mouvement syndical libre au Luxembourg depuis ses origines jusqu’à à nos jours, le documentaire «Streik!» illustre un siècle d’histoire sociale luxembourgeoise vue d’en bas.

Le documentaire «Streik!» montre, à travers des images animées, photos, chants ouvriers, documents historiques et interviews, d’une manière humainement touchante, vivante et passionnante, les conflits sociaux et le développement du mouvement syndical libre au Luxembourg, de ses origines à aujourd’hui. Les acquis sociaux, aujourd’hui si évidents à nos yeux, ne nous ont pas été offerts par ceux qui nous gouvernent. Ils sont le résultat d’une véritable lutte. Relatant les conflits sociaux et le développement du mouvement syndical libre au Luxembourg depuis ses origines jusqu’à à nos jours, le documentaire «Streik!» illustre un siècle d’histoire sociale luxembourgeoise vue d’en bas.

Le DVD est en vente au prix de 19,90 euros.

Bausch
Andy Bausch
Thiltges
Paul Thiltges

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Bande annonce

(pour activer le sous-titrage en Français, appuyer dans la barre d’outil sur la touche «CC» et activer le mode «Français»)


Vollekslidd: la chanson réalisée par Serge Tonnar qui sert de bande-son au film Streik!


couverture_livre_100_ans«100 Joer fräi Gewerkschaften»

Dans le cadre du centenaire des syndicats libres au Luxembourg (1916-2016), l’OGBL, en collaboration avec les éditions Le Phare, présente l’ouvrage «100 Joer fräi Gewerkschaften» (ouvrage bilingue contenant des articles en français et en allemand).

L’ouvrage, coordonné par les historiens Frédéric Krier, Jacques Maas, Arnaud Sauer et Denis Scuto, vient donner un aperçu global et approfondi de l’histoire du mouvement syndical libre au Luxembourg, les engagements de ses militants et militantes ainsi que son apport au développement de la démocratie et au progrès social dans le pays. Un ouvrage inédit et de référence en matière d’histoire sociale au Luxembourg.

Le livre contient également le DVD du film documentaire «Streik!», réalisé par Andy Bausch et produit par Paul Thiltges Distributions en collaboration avec l’OGBL.

Sommaire de l’ouvrage :

  • Introduction – Denis Scuto
  • De l’ère des pionniers du syndicalisme ouvrier à la constitution d’un grand syndicat libre et unifié (fin du XIXe siècle – 1920) – Jacques Maas
  • De la grande grève de mars 1921 à l’intégration dans la nation / Les syndicats libres dans l’entre-deux-guerres – Denis Scuto
  • «Der tägliche Weg (von und zur Schicht)» / Aspekte zur proletarischen Kunst Albert Kaisers in der Zwischenkriegszeit) – Ira Plein
  • Die Deutsche Arbeitsfront und die Liquidierung der Luxemburger Gewerkschaften (1940-1941)
  • Un Plan de Sécurité sociale pour le Luxembourg de l’après-guerre / A propos du rapport d’Antoine Krier «Un nouveau Luxembourg dans un monde nouveau» (1943) – Nicole Kerschen
  • Les syndicats libres dans l’immédiat après-guerre (1944-1951) – Ben Fayot
  • Les luttes syndicales des années 1950 – Denis Scuto
  • «Mit einem Fremdagent spricht man nicht» / Le Letzebuerger Arbechterverband face au communisme durant la Guerre froide – Régis Moes
  • Les années soixante, étape cruciale de la recomposition syndicale – Ben Fayot
  • 9. Oktober 1973: der LAV beweist seine Stärke – Frédéric Krier
  • Entre solidarité internationale et protection de l’emploi national: les syndicats et les immigrés – Denis Scuto et Adrien Thomas
  • Der 1. Mai / 126 Jahre Gewerkschaftsgeschichte – Henri Hoffmann
  • Die Gründung des OGBL 1979 – Frédéric Krier
  • Zur Entwicklung der Strukturen des OGBL – Frédéric Krier
  • «Zesummen d’Zukunft sécheren» / Le rôle et l’action de l’OGBL de 1979 à 2016 – Frédéric Krier et Denis Scuto
  • Penser l’autre : La prise en compte des immigrés par le LAV puis l’OGBL au Luxembourg – Arnaud Sauer
  • Les syndicats libres face au phénomène frontalier: Des premières sections frontalières aux nouveaux enjeux  – Arnaud Sauer
  • La place de l’égalité entre femmes et hommes dans l’espace de la négociation collective de l’OGBL – Carole Blond-Hanten
  • Internationaler Bund Freier Gewerkschaften (IBFG): Für Brot, Freiheit und Frieden – Henri Hoffmann
  • Trois questions à André Roeltgen, président de l’OGBL

Annexes

  • Biographies
  • Législation sociale, syndicalisme et mouvements sociaux au Grand-Duché au XXe et XXIe siècles –  Aperçu chronologique
  • Photos Congrès extraordinaire 2016
  • Mitglieder des geschäftsführenden Vorstands des OGBL (1979-2016)
  • Présentation des auteurs
  • Remerciements
  • Index des personnes

L’ouvrage est en vente au Luxembourg dans toutes les bonnes librairies depuis la fin octobre 2016 au prix de 47 euros.

Projet de budget 2017 : l’heure du progrès social a plus que sonné!

budget_2017Le Comité exécutif de l’OGBL a commencé à analyser le projet de budget 2017 déposé récemment à la Chambre des députés par le ministre des Finances.

Tout d’abord, l’OGBL constate que l’évolution des finances publiques vient une nouvelle fois confirmer la position et l’analyse tenues sans discontinuité par l’OGBL tout au long de ces dernières années:  les finances publiques luxembourgeoises sont et demeurent en bonne santé. L’OGBL relève que ce constat est désormais également partagé par le gouvernement.

Le budget de l’administration publique reste en effet largement excédentaire — +1,6% du PIB en 2015 et prévisiblement +1,2% du PIB en 2016 alors même que la Commission européenne autorise un déficit pouvant aller jusqu’à -0,5% du PIB. Le niveau d’endettement de l’Etat reste avec environ 23% du PIB également plus que raisonnable et il s’est stabilisé bien loin en dessous de la valeur de référence européenne correspondant à 60% du PIB.

L’état des finances publiques conforte également une nouvelle fois l’opposition menée, avec succès, par l’OGBL à l’encontre du soi-disant «paquet pour l’avenir» qui avait été présenté en 2014 par le gouvernement. Comme n’a cessé de le souligner l’OGBL, ces mesures d’économies étaient totalement superflues. D’ailleurs, indirectement, le gouvernement le reconnaît désormais lui-même. Rappelons que l’OGBL a réussi à affaiblir ce paquet d’économies, en obtenant entre autres: l’introduction d’un mécanisme d’adaptation des allocations familiales à l’évolution du salaire médian, la revalorisation du congé parental ainsi qu’une diminution de la charge fiscale pesant sur les petits et moyens revenus dans le cadre du projet de réforme fiscale. Des mesures qui sont loin de venir mettre en danger les caisses de l’Etat comme l’attestent les prévisions budgétaires pour les années à venir. Au contraire, il reste encore des marges importantes pour entreprendre une véritable et nécessaire politique sociale au Luxembourg.

En ce qui concerne les orientations budgétaires annoncées par le gouvernement, l’OGBL ne peut que saluer le niveau d’investissements élevé retenu dans le projet de budget, notamment en matière d’enseignement, d’environnement, de mobilité et de santé. L’OGBL et le mouvement syndical européen n’ont en effet cessé de dénoncer le niveau trop faible d’investissements publics en Europe, qui grève toujours la fragile reprise économique sur le continent.

L’OGBL observe dans ce contexte, avec inquiétude, tout en les dénonçant, les forces politiques d’opposition qui estiment que l’Etat luxembourgeois devrait actuellement continuer à faire des économies. Indépendamment du fait que les finances publiques demeurent saines et durables, dans quels domaines exactement ces forces politiques envisageraient-elles donc de réduire les dépenses de l’Etat? Au niveau des investissements? Ces derniers s’avèrent vitaux en vue de préparer l’avenir du pays et celui des générations futures! Ou bien alors ces forces politiques souhaitent-elles la poursuite des politiques d’austérité menées ces dernières années? Si c’est le cas, qu’elles le disent clairement!

Tout en saluant la volonté du gouvernement de rompre avec les politiques d’austérité, l’OGBL déplore toutefois que l’exécutif n’ait pas annoncé de mesures renforçant davantage le pouvoir d’achat des ménages. En dehors de l’ajustement légal des pensions (0,9%) et de l’adaptation périodique du salaire social minimum (1,4%) à l’évolution générale des salaires au 1er janvier 2017 confirmés par le gouvernement, l’OGBL revendique l’adaptation de 1,4% du revenu minimum garanti (RMG) et le versement d’une prime unique et uniforme de 1% aux pensionnés. Il est inutile de rappeler à quel point le pouvoir d’achat des ménages a souffert au cours des dernières années. Au regard de l’excellente santé des finances publiques et du retard à combler en la matière (les chiffres relatifs à la pauvreté au Luxembourg ont été publiés récemment par le Statec), le gouvernement serait bien inspiré d’agir sans attendre davantage et d’en faire sa principale priorité.

L’OGBL réitère sa revendication visant une augmentation structurelle de 10% du salaire social minimum qui, en l’état, ne permet pas de vivre dignement au Luxembourg. Au-delà de l’excellente situation économique du pays, l’OGBL tient à signaler que le niveau actuel du salaire social minimum est largement inférieur à ce que représente 60% du salaire médian, qui est le taux recommandé par l’Organisation Internationale du Travail.

De manière générale, l’OGBL appelle le gouvernement à initier des mesures venant stimuler le pouvoir d’achat des ménages, en particulier celui des petits et moyens revenus. Il en va là non seulement d’un besoin pour l’économie luxembourgeoise, mais il s’agit également d’une question de redistribution sociale alors que les inégalités n’ont cessé de s’accroître dans le pays au cours des dernières années.

L’heure du progrès social a plus que sonné.

Communiqué par l‘OGBL
le 25 octobre 2016

Discours d‘André Roeltgen, président de l‘OGBL

100 Joer fräi Gewerkschaften (1916-2016)
Séance académique, Campus Belval den 19 Oktober 2016 

Ried vum André Roeltgen, President vum OGBL

Altesse Royale,

OGBL_seance_ac_100ans_belval_2016__0233E ganz grousse Merci un Iech, datt Dir haut hei sidd, fir mat eis ee ganz besonnesche Festdag ze feieren. De Festdag vum 100ste Gebuertsdag vun de fräie Gewerkschaften hei zu Lëtzebuerg. Äert Kommen ass fir eis eng ganz grouss Éier, well et ënnersträicht d’Bedeitung déi Dir dësem historeschen Evenement beimoosst. Äer Präsenz ass den Ausdrock dofir, datt et ganz wichteg Momenter gëtt, wou een zesumme kënnt, fir dat gemeinsam ze feieren an ze wierdege, wat fir d’Entwécklung vun eisem Land a vun eisem Zesummeliewen vu grousser Bedeitung ass. Et ass den Ausdrock vum géigesäitege Respekt an e wichtegt Zeeche fir d’Zesummeschaffen am Interesse vun eisem Land a vun alle Mënschen, déi an eisem Land liewen a schaffen.

Här President vun der Chamber,

Här Premier Minister,

Madame an Häre Ministeren,

Dir Dammen an Hären Deputéiert,

Här President vum Staatsrot,

Dir Häre Botschafter a Botschaftsvertrieder,

Dir Dammen an Häre Buergermeeschteren a Scheffen,

Léif Éieregäscht aus Wirtschaft a Gesellschaft,

Léif Gewerkschaftskollegen aus dem Ausland an vun de lëtzebuergesche Gewerkschaftsorganisatiounen,

Och un Iech riichten ech ee grousse Merci fir Är Präsenz. Dir ënnersträicht domat Är Undeelnam un deem wichtegen Evenement vun haut. Eng Präsenz déi mir als OGBL ganz héich ze schätze wëssen, a mir si frou mat Iech deen Dag ze feieren, wou eis Gewerkschaft mat hirer Vergangenheet e grousse Rendez-vous huet.

Léif Gewerkschaftler, léif Kolleginnen a Kollegen vum OGBL,

Och un Iech ee grousse Merci, datt Dir haut hei sidd fir de Gebuertsdag vun eiser Organisatioun ze feieren. Ech sinn net nëmme frou Iech als Vertrieder vun de Sektiounen, vun den Departementer a vun de Berufssyndikater vum OGBL begréissen ze kënnen. Et ass mir och ganz wichteg Iech ze soen, datt et fir mech eng ganz besonnesch Éier ass, datt ech dee vun Iech dierf sinn, deen an Ärem Numm an am Numm vun all eise Memberen d’Festried zum Honnerste vun eiser Gewerkschaft halen dierf.

Altesse Royale, léif Éiregäscht, léif Gewerkschaftler,

Eng Festried muss direkt dat uschwätzen an an de Virdergrond stelle, wat dat Bedeitungsvollst, dat Wichtegst vun där Organisatioun ass, déi ee feiert. Den éischte Gedanken deen engem dobäi spontan afällt, ass natiirlech dee vun der erausragender Roll déi d’fraï Gewerkschaft, vum OGBL bis zréck zu senge Virgängerorganisatioune fir d’Verbesserung vun den Aarbechts- a vun de Liewensbedéngunge vun de schaffende Leit gespillt huet an och weider spillt. Eis Organisatioun huet d’lëtzebuerger Sozialgeschicht net nëmme matgeschriwwen, si wor zu allen Zäiten de Motor, déi dreiwend Kraaft fir de soziale Fortschrëtt an eisem Land.

OGBL_seance_ac_100ans_belval_2016__0231Mä esou richteg dee Gedanken och ass, esou falsch ass e fir d’Ergräife vum Kär a vum Häerz vun eiser Organisatioun. De richtege Gedanken ass bei deenen 10000de Gewerkschaftler, Fraen a Männer, déi an de vergaangenen 100 Joer déi Mënsche woren, déi eis Gewerkschaft gegrënnt a Schrëtt fir Schrëtt opgebaut hunn. An déi solidaresch Hand an Hand, Säit u Säit, hir Organisatioun all Dag agesat hunn, an do feelt keen eenzegen Dag, fir fir sech, fir hir Familljen a fir d’schaffend Leit e bessert Liewen ze erkämpfen.

Si stinn am Mëttelpunkt vun eiser Feier. Si sinn et, déi et verstanen hunn, datt een als Salarié, deem säin eenzegt Kapital seng Aarbechtskraaft ass, déi ee verkafe muss, fir liewen ze kënnen, nëmmen dann e gesellschaftlechen Afloss op seng sozial Situatioun ka kréie, wann ee seng Vereenzelung, säin isoléiert sinn iwwerwënnt, an deem ee sech mat aneren zesummendeet, fir als organiséierte Kollektiv vun de schaffende Leit, en anert Wuert fir Gewerkschaft, wirksam seng Aarbechts- a Liewensinteressen an der Gesellschaft ze vertrieden an duerchzesetzen.

Si sinn et, déi zu 10000tausende mat hirem Bewosstsinn, mat hirem Engagement, mat hirer Motivatioun an hirem konsequente Wëllen 100 Joer Sozialgeschicht geschriwwen hunn an eng onofhängeg, demokratesch a kampfstaark Gewerkschaft obgebaut hunn. Hinne soll dës akademesch Sëtzung gewidmet sinn, hinne gëllt eise ganz grousse Merci an eise ganz grousse Respekt.

Vill vun deenen 10000den aktive Gewerkschaftler kenne mer haut net méi. Weder hir Nimm nach hir Persoun a Perséinlechkeet. An awer sinn a bleiwe si en Deel vun eis, en Deel vun eisem kollektive Bewosstsinn an vun eisen Iwwerzeegungen. Si liewen och weider duerch hirt Wierken, e Wierke materialiséiert an der Existenz vun der Gewerkschaft vun haut, e Wierke  verankert an allen Errongenschaften, déi si mat hirer Gewerkschaft duerchgesat hunn.

A si liewe weider mat deene Gewerkschaftler, déi an hirem Numm eng féierend Roll an der Gewerkschaft iwwerholl hunn. Wa Kréiesch Pier, de Schortgens Jang, de Bausche Jemp, de Kréiesch Tun, de Bievesch Nic, de Weissen Tun oder de Casteg nach génge liewen an haut den Owend bei eis wieren, da wären hir Gedanke bei all deenen, déi mat hinnen zesummen zu hirer Zäit eis gemeinsam Saach weiderbruecht hunn.

Altesse Royale, léif Eieregäscht, léif Gewerkschaftler,

An deene leschten honnert Joer huet sech eis fräi Gewerkschaftsbeweegung staark verännert. Bliwwen ass hir Grondmissioun, bliwwen ass och d’Prinzip vun hirer Fräiheet, nämlech onofhängeg ze sinn, well weder konfessionnell nach parteipolitesch gebonnen, nach materiell ofhängeg, well finanzéiert iwwert déi monatlech Beiträg vun hire Memberen.

Wat geännert huet, ass hir lafend Upassung un d’Entwécklung vun der kapitalistescher Wirtschaft a Gesellschaft, un déi weider Ausgestaltung vum Verhältnis tëscht Kapital an Aarbecht an un déi bedeitend a villfälteg Roll, déi d’Politik an de Staat an der Organisatioun vum gesellschaftleche Liewe mëttlerweil ageholl hunn.

OGBL_seance_ac_100ans_belval_2016__0235Eis Gewerkschaft ass ni stoe bliwwen. Si huet et färdeg bruecht, d’Zeeche vun der Zäit ëmmer erëm rechtzäiteg ze erkennen a mam Wandel vun der Gesellschaft matzegoen. 1916, matten am 1. Weltkrich ass als Äentwert op déi deemoleg katastrophal Versuergungslag vun der Bevölkerung an op déi inhuman Aarbechts- a Lounkonditiounen am Biergbau an an der Industrie eis Gewerkschaft gebuere ginn.

D’Prinzip vun der Industriegewerkschaft als kampfstaark Massenorganisatioun wor déi nei Qualitéit, déi vun do un hire Wee gaangen ass. Am éischte Moment nach zweegliddreg, ass et schons 4 Joer duerno 1920 zur Fusioun an de Lëtzebuerger Bierg- a Metallindustrieaarbechter-Verband komm. Vill Aarbechtskämpf si gefouert ginn. Et goufen Erfollger, mä et goufen och Nidderlagen, déi déi jonk Beweegung zeréckgehäit hunn. Mä gebrach konnt se bis haut net méi ginn, wann een Abstraktioun mecht vun de 4 Joer am 2. Weltkrich, wou d’Nazie während der Okkupatioun vun eisem Land eis Gewerkschaft ausgeschalt haten.

Dës 4 Joer vum faschistesche Verbuet vun eiser Gewerkschaft sinn eist lëtzebuergescht Beispill dofir, datt nëmmen an enger Welt vu Fridden an Demokratie sech eng fräi Gewerkschaft entfale kann. Eng Gewerkschaft kann ouni gewerkschaftlech Fraïheeten a gewerkschaftlech Vertriedungs- a Verhandlungsrechter net fonctionnéieren. An dës Fräiheeten a Rechter hu misste géint de Widerstand vu Patronat a Politik schwéier erkämpft ginn.

Et soll haut drun erënnert ginn, datt et ganzer 20 Joer gedauert huet, bis endlech der Gewerkschaftsbeweegung, no enger Massendemonstratioun, d’gesetzlech d’Recht zougestane ginn ass, fir als Gewerkschaft d’Aarbechts- an d’Lounbedéngunge mam Patronat ze verhandelen.

D’Schafung am Joer 1936 vum Conseil National du Travail als éischt paritéitesch zesummegesaten Schlichtungsinstanz wor net nëmmen eng ganz wichteg Etapp op eisem laange Wee fir d’gesetzlech Unerkennung vun der Gewerkschaft, mä et wor gläichzäiteg en éischte Schrëtt a Richtung vun engem Modell vu gesetzlech geregelte Verhandlungs- a Vertragsbezéiungen tëscht Gewerkschaften a Patronat.

Et wor d’Virform vum éischte Kollektivvertragsgesetz dat – obwuel deemols schons gefuerdert – eréischt no 30 weidere Joeren duerchgesat konnt ginn, an et wor och d’Virform vun dem Tripartite Koordinatiounscomité, deen am Verlaf vun der Stolkris Enn de 70-ger Joeren entstanen ass.

Mat deem klengen historeschen Exkurs wëll ech eisen Historiker vun haut den Owend, den Denis Scuto, net ëm een Thema méi liicht maachen, mä ech wëll op d’Gebuert an d’Entwécklung vun deem Modell vu gesetzlech verankerte Sozialbezéiungen an Institutiounen hiweisen, deen nach haut seng Gültegkeet huet.

Zënter senger Grënnung am Joer 1979 huet den OGBL sech zum lëtzebuerger Modell vun der sozialer Partnerschaft, zu senge Gesetzer an Institutioune bekannt. En huet sech dozou bekannt, well dëse Modell eisem Land während Joerzéngten de soziale Fortschrëtt fir déi schaffend Leit bruecht huet, d’Wirtschaft bléie gelooss huet an de soziale Fridde geséchert huet.

OGBL_seance_ac_100ans_belval_2016__0250Mä eng fräi Gewerkschaft wär net fraï, wa si sech net méi der Fro stelle géif, wéi wäit een als Gewerkschaft zum sozialen a gesellschaftlechen Uerdnungsfaktor wëll ginn, wéi déif d’Abannen an e sozialpartnerschaftleche Modell däerf goen, fir net seng eege Missioun, Identitéit an Handlungsfähegkeet a Fro ze stellen. Dat ass keng theoretesch Fro, mä eng ganz praktesch an zugläich strategesch, well d’Äentwert dodrop zu all historeschem Zäitpunkt ontrennbar mat der Analys verbonnen ass, op ee bestëmmte Modell vu soziale Bezéiungen nach weider zum gewënschten Zil féiert. Nämlech deem vun der Ofsecherung an der Entwécklung vum soziale Fortschrëtt an der sozialer Gerechtegkeet an der Gesellschaft.

Leider huet déi Fro an de leschte Joeren u Pertinenz gewonnen. Déi dominant Politik an Europa setzt weiderhin d’Kaart op ee liberale Wirtschaftsmodell, dee wéi eng Dampwalz iwwert d’europaësch Sozialmodeller fiert an dee souwuel zu enger ëmmer méi ausgeprägtener Schieflag bei der Verdeelung vum gesellschaftleche Räichtum, wéi och zu enger geféierlecher Verschiebung vun de gesellschaftleche Kräfteverhältnisser féiert. Den europäesche Sozial- a Wohlfahrtsstaat huet déif Rëss kritt. Wee schwetzt nach vu sozialer Maartwirtschaft? Déi europäesch Staaten dumpe sech lounméisseg, sozial a fiskalesch ee géint deen aneren nidder. Dat ass déi falsch Politik, well esou kann ee kee gemeinsamt Europa zum Wuel vu senge Bierger opbauen. Déi, déi et zougelooss hunn, datt ee Véirel vun de Mënschen an Europa an Aarmut lieft oder dem Risiko vun der Aarmut ausgesat ass, sinn déi déi d’Responsabilitéit droe fir déi politesch Krisesymptomer, déi an Europa mat enger erschreckender Vitesse wuessen.

Ech muss vum Brexit schwätzen, deen net hätt dierfte passéieren an dee verhënnert hätt kënne ginn. Ech muss vun de soziale Katastrophen a Griechenland an an anere Länner schwätzen, déi och verhënnert hätte misse ginn an déi dringend no enger sozial fortschrëttlecher Äentwert verlaangen. Ech muss vun der politischer Kris an der Flüchtlingsfro schwätzen, wou Europa, dat sech ëmmer als eng Plaz vum Respekt vun de Mënscherechter verstanen huet, d’Genfer Flüchtlingskonventioun a Fro stellt. An ech muss vum Virmarsch vun all deenen nationalistesch-populistesche, friemefeindleche, rassisteschen a rietsextreme Kräften a Partei schwätzen, déi Gëft si fir ‘Demokratie an de soziale Fortschrëtt an eiser Gesellschaft.

Altesse Royale, léif Eieregäscht, léif Gewerkschaftler,

Et muss een sech haut dem grousse Problem vun der Gestaltung vun de soziale Bezéiunge stellen. Um europäesche Plang ginn et beim sozialen Dialog ëmmer méi grouss Defiziter.

An och hei zu Lëtzebuerg sinn an de leschte 15 Joer Rëss am sozialen Dialog entstanen, déi mer ganz eescht huele sollen. Vun 2006 bis 2012 ass de Koordinatiounscomité Tripartite mëssbraucht gi, fir stänneg Ugrëffer op eisen nationale System vun der Loungestaltung ze féieren.

OGBL_seance_ac_100ans_belval_2016__0234Ouni den OGBL wär haut den Indexsystem net méi deen, deen en ass. Eis Gewerkschaft huet seng Demontage verhënnert an huet esou gläichzäiteg verhënnert, datt de lëtzebuerger Modell vun der dezentraler kollektiver Tarifverhandlung an de Betriber, an anere Wierder eist Kollektivvertragswiesen a säi Gesetz ënnert d’Rieder komm sinn. Déi nei Regierung huet den Eescht vun der Situatioun verstanen an 2014 d’Noutbrems gezunn, eng wichteg Décisioun déi bis haut leider op der Patronatssäit net unerkannt gëtt.

A welch Ausmoossen hätt de Sozialofbau an der, 2010 vun der leschter Regierung lancéierter Austeritéitspolitik kritt, wann net eis Gewerkschaft den aktive Widerstand dogéint organiséiert hätt. Et wor eis Organisatioun déi d’Initiativ vun der Massendemonstratioun vun den 30000 den 16. Mee 2009 an der Stad geholl huet, déi d’Oppositioun am Joer 2014 géint den Zukunftspak ugefouert huet an déi ab Enn 2015 d’Kampagne fir e bessert Akommes a besser Aarbecht – besser bekannt ënnert dem Numm “E Sozialpak fir Lëtzebuerg” – op d’Schinn gesat huet.

An de Joeren 2010 bis 2011 huet de Wirtschafts- a Sozialrot seng schwéierst Kris zënter senger Aféierung duerchgemaach, eng Kris vun där ee sech bis haut nach net esou richteg erholl huet. Belaaschtend fir d’sozial Bezéiungen ass och d’Scheitere vu wichtege Verhandlunge mam Patronat wéi ënner anerem iwwert d’Matbestëmmung an de Betriber oder iwwert d’gesetzlech Reform bei den Aarbechtszäiten.

An negativ wierke sech virun allem och déi sech heefend Versich vum Patronat aus, d’Gewiicht vun eisem Kollektivvertragswiesen ze schwächen oder d’Aféierung vun neie Kollektivverträg virun allem an den neie Wirtschaftsberaïcher hei zu Lëtzebuerg ze verhënneren.

A Präsenz vu ville Vertrieder vun de sougenannte “forces vives” vun eisem Land ass et mir haut wichteg ze ënnersträiche, wéi zentral d’Fro vun de soziale Bezéiungen an de kommende Joeren wäert ginn. Wann et em de sozialen Dialog an em de sozialen Fridde geet, sti mer an enger “responsabilité partagée”.

Mir bewäerten et als positiv, datt déi nei Regierung elo eng Richtung ageschloen huet, déi mer leider um europäesche Plang vermëssen, nämlech eng forcéiert ëffentlech Investitiounspolitik fir d’wirtschaftlech an d’sozial d’Zukunft vum Land kombinéiert mam Verzicht op ee weidere Sozialofbau an op weider Austeritéit. Déi Politik muss an de kommende Joere fortgesat an duerch soziale Fortschrëtt verdéift ginn.

Eng grouss Erausfuerderung wäert – niewend all deem wat ech schons ugesprach hunn – d’Gestaltung vun de sozialen Diskussiounen a Verhandlungen am Kontext vum Iwwergank an der Transitioun zur digitaler an der karbonfräier Gesellschaft sinn, een Iwwergank an eng Transitioun, déi eis viru grouss wirtschaftlech, sozial an demokratesch Aufgabe stellen. An dat souwuel um europäesche wéi um nationale Plang.

Altesse Royale, léif Eieregäscht, léif Gewerkschaftler,

100 Joer fräi Gewerkschaftsbeweegung si Synomym fir 100 Joer Antrieden a Kämpfe fir e bessere Loun a fir besser Aarbechtszäiten. Wee fir Loun schaffe geet, verkeeft net nëmme seng Aarbecht, mä e verkeeft och seng Zäit. Eisen Numm ass ontrennbar verbonne mam Kampf fir d’Begrenzung, fir d’Verkierzung a fir eng gutt Organisatioun vun der Aarbechtszäit. Wéi no hu mir eis gefillt mat deene Gewerkschaftler, déi virun honnert Joer den 8- Stonnen-Dag duerchgesat hu, wéi mir viru kuerzem fir ee bessert PAN-Gesetz agetratt sinn.

A jiddereen hei am Sall weess, datt am Verlaf vun der weiderer Entwécklung an der Digitaliséierung vu Wirtschaft a Gesellschaft d’Aarbechtszäit an all hire Facetten an och an hirer Verdeelung en zentralt Thema wäert sinn. Den technologesche Fortschrëtt muss an den Déngscht vum Mënsch a vun der Allgemengheet gestallt ginn. Gutt Aarbecht an Ausbildung fir jiddereen, Verkierzung vun der Aarbechtszäit an eng gutt Harmoniséierung vun Aarbechtszäit a Liewenszäit mussen zur deklaréierter Prioritéit ginn.

Altesse Royale, léif Eieregäscht, léif Gewerkschaftler,

OGBL_seance_ac_100ans_belval_2016__0237An den honnert Joer vun enger Gewerkschaft ginn et besonnesch Deeg. Dat sinn déi Deeg vun de ganz grousse Rendez-vousë mat der Geschicht. Deeg déi Sozialgeschicht geschriwwen hunn, Deeg déi eis fräi Gewerkschaftsbeweegung geprägt hunn an déi Afloss op hir weider Entwécklung geholl hunn. Wéi beispillsweis den 9. Oktober 1973, den Dag vum Generalstreik an der Groussdemonstratioun vum LAV mat 30000 Aarbechter an der Stad. Deen Dag steet fir d’Erhéijung vum Mindestloun, fir d’Aféierung vun der 5. Urlaubswoch, fir méi Matbestëmmung an de Betriber an e steet virun allem och fir d’Moderniséierung a fir d’Stäerkung vun den ëffentlech-solidaresche Sozialversecherungen zu Lëtzebuerg.

D’Geschicht vun eiser Gewerkschaft ass ontrennbar verbonne mat eisem permanenten Antriede fir e staarkt ëffentlecht a solidarescht Versecherungswiesen. An enger Zäit vum politischen an ideologeschen Drock géint déi ëffentlech Sozialversecherungen ass et mir haut besonnesch wichteg hir enorm Bedeitung erfirzehiewen.

Staark ëffentlech Sozialversecherungen, staatlech Sozialleeschtungen an ëffentlech Déngschtleeschtunge sinn onersetzlech fir de fundementale Bedierfnisser an Interesse vun der Bevëlkerung am allgemengen, a vun de schaffende Leit an hire Familljen gerecht ze ginn. Si sinn den Hiewel an eisem Kampf géint d’sozial Inegalitéit a si stabiliséieren eis demokratesch Gesellschaft. Wa se schwaach ginn, da maache se d’Diren op fir genee déi politesch Beweegungen a Parteien, déi all gesellschaftlechen an demokratesche Fortschrëtt a Fro stellen.

Ech hu vun de wichtegen Datumer geschwat. An do däerfe mer natiirlech d’Joer 1979 net vergiessen. D’Joer vun der Grënnung vum OGBL. Ënnert dem Impuls vum LAV ass deemols probéiert ginn d’Eenheetsgewerkschaft an d’Liewen ze ruffen. D’Objektiv fir déi eenzel gewerkschaftlech Organisatiounen zu enger eenzeger Organisatioun ze vereenege, konnt deemols wéi mer wëssen nach net erreecht ginn.

An awer. Duerch d’Grënnung vum OGBL ass et an der fraïer Gewerkschaftsbeweegung zu der gewerkschaftlecher Eenheet vun den eenzelne privat- an ëffentlechrechtlechen Aarbechtsstatuter komm, et ass eng Dynamik entstanen, déi bis haut ongebrach ass.

No der Grënnung vum OGBL ass deemols vun anere Gewerkschafte probéiert ginn dem OGBL seng national Repräsentativitéit bei de Privatbeamten a Fro ze stellen. Dat wor vu kuerzer Dauer, well schons an de 90-ger Joeren den OGBL, och bei de Privatbeamten zur stäerkster Gewerkschaft ginn ass.

An nodeem eis historesch Fuerderung fir déi gesetzlech Gläichbehandlung vun den Aarbechter a Beamten, nämlech d’Eenheetsstatut, am Joer 2008 Wiirklechkeet ginn ass, ass déi féierend Positioun vun eiser fräier Gewerkschaft hei zu Lëtzebuerg ëmmer méi kloer ginn.

Bei de Sozialwalen 2008 an 2013 hunn d’Salariéen hei am Land sech fir déi absolut Majoritéit vum OGBL an der neier Salariatskummer an domat och an der Vertriedung op Gewerkschaftssäit an de Sozialversecherungen ausgeschwat.

Altesse Royale, léif Eieregäscht, léif Gewerkschaftler,

Ee Gedanken, deen déi fräi Gewerkschaftsbeweegung vun Ufank un a sech gedroen huet, ass dee vun der gewerkschaftlecher Eenheet. An dat ass och am Joer 2016 nach ëmmer de Fall. Mir hunn eng Regierung, mir hunn eng UEL, a mir hu weider eng gespalten an zersplittert Gewerkschaftsszen. Dat gëtt kee Sënn méi. D’Vielfalt, d’Komplexitéit, d’Breed an d’Déift vun den Erausfuerderungen an der Betribswelt an an der Gesellschaft, deene sech haut a muer d’Gewerkschaftsbeweegung stelle muss, ruffen eis zur Eenheet op.

All Dag, wou mer d’Eenheetsgewerkschaft nach net verwiirklecht hunn, ass en Dag méi vun iwwerflësseger Verschwendung vu Mëttelen a virun allem vu Blockéiere vu grousse Potentialitéiten. Potentialitéiten déi d’Gewerkschaftsbeweegung am Interessi vun de schaffende Läit engagéiere kéint, wa se net gespalt wier. Wéiwill méi staark a méi efficace wiere mer haut, wa mer déi lescht 37 Joer net an dëser Saach verluer hätten? Verschiddener wäerten dës Wierder als Provokatioun empfannen, mä dat ännert näischt un der Realitéit an un der objektiver Noutwendegkeet.

Altesse Royale, léif Eieregäscht, léif Gewerkschaftler,

OGBL_seance_ac_100ans_belval_2016__0256Mir sinn haut zu iwwer 72000 a mir kommen aus alle Wirtschaftsberaïcher an aus alle Professiounen. Mir si stolz op déi 27000 Fraen, déi sech haut mat hirer Organisatioun fir hir Rechter a fir hir Gläichhheet an der Aarbechtswelt an an der Gesellschaft asetzen. A mir si stolz op eis 28000 Grenzgängerkolleginnen a -kollegen, déi de Wee an eis Reihe fond hunn, an dei sech haut mat hire lëtzebuergeschen an auslänneschen Aarbechtskollegen a -kolleginnen, déi hei zu Lëtzebuerg liewen a schaffen, a mat eise méi wéi 2000 gewielte Personaldelegéierten, déi sech Dag fir Dag de Problemer a Konflikter an de Betriber an an der Gesellschaft stellen a fir Léisungen antrieden, fir datt sech hirt Liewen an dat vun hire Famillje Stéck fir Stéck verbessert.

Ouni all dës Männer a Fraen, op jonk oder al, ob Salarié oder Pensionnär ass eng lieweg Demokratie an de soziale Fortschrëtt an eisem Land net denkbar.

En däitschen Theolog sot eemol, datt d’Geschicht net nëmmen eppes ass wat passéiert ass, mee eppes wat sech opgeschicht huet, et ass de Buedem op deem mer stinn an op deem mer bauen. Eise Buedem sinn 100 Joer Gewerkschafts- a Sozialgeschicht. Ee ganz staarkt Fundament net nëmme fir eis Aufgabe vun haut, mä virun allem och fir déi, déi op eis waarden. An den OGBL ass eng Gewerkschaft mat Visounen, a wee Visounen huet, deen huet och eng Zukunft. An eis Visioun ass déi vum Fridden, vun der Demokratie a vum Wuelstand fir jiddfereen. Hei zu Lëtzebuerg an iwwerall op der Welt.

Nach eng Kéier ee ganz grousse Merci fir Är Präsenz.